Utvärdering v.48 och planering för v.49.
Utvärdering v.48
Veckan har gått bra här i skolan. Multiplikationen med tvåsiffriga tal börjar sitta. Nästa vecka börjar vi med tal som har minnessiffra.
På svenskan har vi börjat på ett nytt projekt mot målen att förstå hur en fakta- artikel är uppbyggd samt att lära sig hur man sammanfattar en text med hjälp av nyckelord. Vi kommer att jobba med tidningsartiklar. Vi kommer att jobba med detta under några veckor framåt.
Landskapet Bohuslän är färdigjobbat.
I fysik har vi jobbat med luften som kraft och hur man utnyttjar tekniken med det. Vi har också genomfört en laboration som visar på luftens kraft. Nu är vår faktadel när det gäller luften klar och som avslutning ska vi bygga en sköldpadda som kan röra huvudet med hjälp av luftkraft (pneumatik).
Eftersom Maria var sjuk i fredags och fritidspedagogernas tid i skolan inte ersätts av vikarie blev det ingen EQ-lektion.
Bilder och text till Vandringen ska nu vara klara. Nästa steg som vi börjar på idag (torsdag) är att bilderna ska scannas i på Usb-minnet och formateras.
I engelska påbörjar vi den här veckan individuella feedbacksamtal med alla elever.
Tisdagens samhällskunskap ägnades med hjälp av olika övningar till att ge förståelse för hur en demokrati fungerar. Eleverna fick träning i problemlösning, kommunikation, argumentation och samarbete.
Planering för v.49
Måndag:
Idrott: Redskapsbrännboll.
Svenska: Vi jobbar vidare med del 2 i LF-projektet om faktatexter. Vi jobbar med olika lässtrategier för att tolka och förstå texter från olika medier. Vilka budskap framgår och vad går att läsa på och mellan raderna. Målet är att sammanfatta och kommentera olika texters innehåll samt kunna göra kopplingar till sammanhanget utifrån egna erfarenheter.
Matematik: Multiplikation av stora tal med minnessiffra.
Engelska: Vi jobbar med övningar utanför läroboken. Vi fortsätter med feedbacksamtalen.
Tisdag:
Vi åker till Jamtli och lär oss om julförberedelser förr i tiden.
Bussen avgår från Minervas busshållplats kl 8.00. Vi beräknas vara hemma igen cirka kl 15.00. Hör av er till oss om ni får problem med att lösa hemtransport för de elever som åker buss/taxi. Vi tar med lunch till barnen från skolmatsalen. Det blir baguetter och festis samt frukt. Som vanligt får de som så önskar också ta med sig eget fika. Eftersom det just nu pågår jul-marknad på Jamtli kommer det att finnas begränsad fikaförsäljning samt försäljning av olika slöjdalster. De som så vill får ta med sig en mindre summa att handla för.
Onsdag:
Idrott: Önskeidrott. Under måndagens idrottslektion bestämmer vi tillsammans vad vi gör.
Geografi: Självbedömning och möjlighet till bearbetning av landskapsarbetet innan eleverna ska ge varandra feedback.
Fysik: Vi fortsätter att jobba med ”sköldpaddan”.
Torsdag:
Bild: Vi arbetar med lera.
Engelska: Ingen läxa. Vi jobbar med engelska utanför läroboken.
Geografi utgår eftersom vi går på dansföreställning i Medborgarhuset kl 12.45.
Fredag:
Matematik: Tabelltest på 6:ans tabell. Material för att repetera tabell 2-6 lämnas ut. Läxa till fred v.50.
Fysik: Kunskapstest (quiss) på luften och dess egenskaper. De som vill visa på goda faktakunskaper har möjlighet att ta hem läshäftet och träna i förväg. Vi redovisar också sköldpaddsbygget med att förklara hur vi konstruerat den för att den ska fungera på bästa sätt.
EQ med Maria.
Allmänt: De elever som vill titta på årets julkalender har möjlighet till detta om de kommer till skolan 7.30 från den 2/12. (1/12 åker vi till Jamtli).
Trevlig Advent! /Personalen i klass 4