bjorkbacka.blogg.se

Information till elever och föräldrar

LPP luft

Publicerad 2015-11-06 11:34:42 i Allmänt,

LPP Kemi/ Fysik/Teknik åk 4

Luft och tryck

 

Syfte:

·        Att använda fysikens begrepp för att beskriva och förklara luft och lufttryck.

·        Att genomföra systematiska undersökningar (laborationer).

Centralt innehåll:

·        Luftens egenskaper och sammansättning. (Ke)

·        Krafter och rörelser i vardagssituationer.(Fy)

·        Enkla systematiska undersökningar.(Ke, Fy)

·        Dokumentation av undersökningar (Ke, Fy)

Såhär kommer vi att jobba:

·        Lära oss fakta om luft och lufttryck genom att diskutera runt ppt-presentationer samt läsa om och svara på förståelsefrågor.

·        Titta på och diskutera runt korta kunskapsfilmer.

·        Göra undersökningar och laborationer.

·        Dokumentera undersökningar med text och bild.

·        Lära oss fakta om konstruktionens betydelse för flygförmågan.

·        Lära oss fakta om hur man använder tryckluft som kraftkälla.

·        Konstruera en prototyp för att visa hur tryckluft fungerar i praktiken.

 

Det här ska du kunna när vi är klara med området.

·        Faktakunskaper om luftens egenskaper och sammansättning.

·        Ge exempel på när man utnyttjar luftens tryck som kraftkälla.

·        Förklara hur konstruktion och kraft påverkar flygförmågan.

Du kommer att få visa dina kunskaper genom:

·        Att svara på kunskapsfrågor i quissform.

·        Hur aktivt du deltar i gemensamma samtal.

·        Hur självständigt du jobbar med undersökningar och konstruktioner

·        Dina dokumentationer.

 

 

 

Kunskapskrav:

Osäker

Godkänd

Säker

Mycket säker

Jag är osäker när det gäller att   förklara hur luften är uppbyggd och vilka egenskaper den har

Jag kan till en del förklara hur   luften är uppbyggd och vilka egenskaper den har

Jag kan förklara ganska utförligt hur   luften är uppbyggd och vilka egenskaper den har.

Jag är helt säker när det gäller att   förklara hur luften är uppbyggd och vilka egenskaper den har.

 

Osäker

Godkänd

Säker

Mycket säker

Du kan inte på egen hand genomföra   undersökningar och konstruktioner och behöver stöttning stor del av tiden.

 

 

 

I arbetet behöver du ofta hjälp med   att använda utrustningen

 

 

Du behöver stöttning för att med ord   och bild beskriva hur du jobbat

 

 

 

 

 

Du behöver hjälp med att förklara hur   du konstruerat din sköldpadda för att den ska fungera bra

Du kan genomföra undersökningar och   konstruktioner men behöver stöttning med att komma igång och ibland för att   komma vidare i ditt arbete.

 

I arbetet använder du utrustningen   säkert och oftast utan att behöva fråga om råd.

 

Du kan göra enkla dokumentationer med   ord och bilder som visar hur du jobbat

 

 

 

 

Du kan med viss hjälp förklara hur du   konstruerat din sköldpadda för att den ska fungera bra

Du kan genomföra undersökningar och   konstruktioner men behöver ibland hjälp med att komma vidare i ditt arbete.

 

 

 

I arbetet använder du utrustningen   säkert och oftast självständigt

 

 

Du kan göra dokumentationer med ord   och bilder som tydligt visar hur du jobbat.

 

 

 

 

Du kan nästan på egen hand förklara   hur du konstruerat din sköldpadda för att den ska fungera bra.

Du kan på egen hand genomföra   undersökningar och konstruktioner och klarar av att komma vidare i ditt   arbete på egen hand.

 

 

I arbetet använder du utrustningen   säkert och helt självständigt

 

 

Du kan göra dokumentationer med ord   och bilder som tydligt visar hur du jobbat och beskriver hur du tänkt för att   komma vidare.

 

Du kan helt på egen hand förklara hur   du  konstruerat din sköldpadda för att   den ska fungera bra

 

 

 

Översiktsplanering:

1.       Genomgång av LPP och mål för området, genomgång med ppt-bilder samt läsa sid 48,49 och svara på tillhörande frågor. Ons

2.       Experiment med vattenpåse och glas, ppt-bilder, läsa sid 50,51 och svara på frågor. Fredag

3.       Genomgång med ppt-bilder, läsa sid 52-53 samt svara på frågor.onsd

4.       Laboration med luft.fred

5.       Försök med kolsyra. Genomgång med ppt-bilder, läsa sid 54-55 samt svara på frågor. onsd

6.       Genomgång med ppt-bilder sid 56-57 och svara på frågorna. fred

7.       Titta på film, Läsa  sid 58-59 samt svara på frågor.onsd

8.       Bygga sköldpadda 1. Fred

9.       Bygga sköldpadda 2. onsd

10.   Kunskapstest och redovisning av sköldpaddorna. fred

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela