LPP luft
LPP Kemi/ Fysik/Teknik åk 4
Luft och tryck
Syfte:
· Att använda fysikens begrepp för att beskriva och förklara luft och lufttryck.
· Att genomföra systematiska undersökningar (laborationer).
Centralt innehåll:
· Luftens egenskaper och sammansättning. (Ke)
· Krafter och rörelser i vardagssituationer.(Fy)
· Enkla systematiska undersökningar.(Ke, Fy)
· Dokumentation av undersökningar (Ke, Fy)
Såhär kommer vi att jobba:
· Lära oss fakta om luft och lufttryck genom att diskutera runt ppt-presentationer samt läsa om och svara på förståelsefrågor.
· Titta på och diskutera runt korta kunskapsfilmer.
· Göra undersökningar och laborationer.
· Dokumentera undersökningar med text och bild.
· Lära oss fakta om konstruktionens betydelse för flygförmågan.
· Lära oss fakta om hur man använder tryckluft som kraftkälla.
· Konstruera en prototyp för att visa hur tryckluft fungerar i praktiken.
Det här ska du kunna när vi är klara med området.
· Faktakunskaper om luftens egenskaper och sammansättning.
· Ge exempel på när man utnyttjar luftens tryck som kraftkälla.
· Förklara hur konstruktion och kraft påverkar flygförmågan.
Du kommer att få visa dina kunskaper genom:
· Att svara på kunskapsfrågor i quissform.
· Hur aktivt du deltar i gemensamma samtal.
· Hur självständigt du jobbar med undersökningar och konstruktioner
· Dina dokumentationer.
Kunskapskrav:
Osäker |
Godkänd |
Säker |
Mycket säker |
Jag är osäker när det gäller att förklara hur luften är uppbyggd och vilka egenskaper den har |
Jag kan till en del förklara hur luften är uppbyggd och vilka egenskaper den har |
Jag kan förklara ganska utförligt hur luften är uppbyggd och vilka egenskaper den har. |
Jag är helt säker när det gäller att förklara hur luften är uppbyggd och vilka egenskaper den har. |
Osäker |
Godkänd |
Säker |
Mycket säker |
Du kan inte på egen hand genomföra undersökningar och konstruktioner och behöver stöttning stor del av tiden.
I arbetet behöver du ofta hjälp med att använda utrustningen
Du behöver stöttning för att med ord och bild beskriva hur du jobbat
Du behöver hjälp med att förklara hur du konstruerat din sköldpadda för att den ska fungera bra |
Du kan genomföra undersökningar och konstruktioner men behöver stöttning med att komma igång och ibland för att komma vidare i ditt arbete.
I arbetet använder du utrustningen säkert och oftast utan att behöva fråga om råd.
Du kan göra enkla dokumentationer med ord och bilder som visar hur du jobbat
Du kan med viss hjälp förklara hur du konstruerat din sköldpadda för att den ska fungera bra |
Du kan genomföra undersökningar och konstruktioner men behöver ibland hjälp med att komma vidare i ditt arbete.
I arbetet använder du utrustningen säkert och oftast självständigt
Du kan göra dokumentationer med ord och bilder som tydligt visar hur du jobbat.
Du kan nästan på egen hand förklara hur du konstruerat din sköldpadda för att den ska fungera bra. |
Du kan på egen hand genomföra undersökningar och konstruktioner och klarar av att komma vidare i ditt arbete på egen hand.
I arbetet använder du utrustningen säkert och helt självständigt
Du kan göra dokumentationer med ord och bilder som tydligt visar hur du jobbat och beskriver hur du tänkt för att komma vidare.
Du kan helt på egen hand förklara hur du konstruerat din sköldpadda för att den ska fungera bra |
Översiktsplanering:
1. Genomgång av LPP och mål för området, genomgång med ppt-bilder samt läsa sid 48,49 och svara på tillhörande frågor. Ons
2. Experiment med vattenpåse och glas, ppt-bilder, läsa sid 50,51 och svara på frågor. Fredag
3. Genomgång med ppt-bilder, läsa sid 52-53 samt svara på frågor.onsd
4. Laboration med luft.fred
5. Försök med kolsyra. Genomgång med ppt-bilder, läsa sid 54-55 samt svara på frågor. onsd
6. Genomgång med ppt-bilder sid 56-57 och svara på frågorna. fred
7. Titta på film, Läsa sid 58-59 samt svara på frågor.onsd
8. Bygga sköldpadda 1. Fred
9. Bygga sköldpadda 2. onsd
10. Kunskapstest och redovisning av sköldpaddorna. fred